Wellicht heeft u wel eens van SSL of HTTPS gehoord?
Een SSL certificaat beveiligt de verbinding tussen de bezoeker en uw website, en zorgt ervoor dat de datastroom niet leesbaar is voor anderen. Hierdoor zijn privacygevoelige gegevens die verzonden worden veilig. De groene adresbalk, de bedrijfsnaam in de adresbalk (bij uitgebreide Validatie certificaten), de ‘S’ achter HTTP en het slotje in de browser maken uw bezoekers en klanten duidelijk dat uw website beveiligd is.
Het HTTPS protocol garandeert een veilige verbinding tussen u en uw bezoekers, maar kent daarnaast meer voordelen zoals o.a. een veilige uitstraling voor uw bezoekers. Ook speelt een goed beveiligde website een belangrijke rol binnen de Google Ranking. Met een (SSL) beveiligde website heb je voorrang in de zoekresultaten!
Google gaat nog een stapje verder. Vanaf juli 2018 worden alle websites zonder geldig SSL certificaat als onveilig opgemerkt door de zoekmachine gigant. Google doet al enkele jaren haar best om gebruikers weg te houden van niet-versleutelde websites, maar dit is de meeste krachtige ingreep tot nu toe. Een SSL certificaat is er dus niet alleen voor uitgebreide websites en webshops. Ook voor uw (kleinere) bedrijfswebsite kan SSL een uitkomst bieden.
Op dit moment hebben wij al onze servers al voorbereid op een standaard SSL certificaat van Let’s Encrypt. Dit geeft ons de mogelijkheid om (voor een passende prijs) een SSL-certificaat op uw website te installeren.
Daarnaast is het ook mogelijk om een uitgebreid “validatie” certificaat aan te schaffen. Dit certificaat is te herkennen aan het groene blok met de bedrijfsnaam in de adresbalk. Wil je hierover meer informatie, of een uitgebreid SSL certificaat op uw website laten installeren? Neem dan vrijblijvend contact met ons op voor een passende oplossing.
Meer informatie: https://www.mediative.nl/ssl-certificaten
SSL certificaten en de AVG privacy wet
De algemene verordening gegevensbescherming (AVG) treedt op 25 mei 2018 in werking. Voor alle lidstaten in de EU gelden dan dezelfde regels op het gebied van privacy. Voor websites heeft deze nieuwe regelgeving grote gevolgen. De AVG is een stuk strenger dan de voorganger (Wet bescherming persoonsgegevens). Het is een vrij uitgebreide wet met als belangrijkste onderdelen voor een website:
- Bezoekers moeten actief toestemming geven voor het vastleggen van persoonsgegevens
- Een persoon mag de gegevens opvragen en ook eisen dat de gegevens aangepast/ verwijderd worden
- Alle gegevens die je verzamelt moeten vastgelegd zijn
- Alleen gegevens die je aantoonbaar nodig hebt mag je verzamelen
- De beveiliging van de informatie moet sterk en up to date zijn.
Het grootste gevolg voor veel websites is dat een SSL-certificaat nu verplicht is bij webshops en websites die gebruikersgegevens verwerken (bijvoorbeeld met een contactformulier). Zo’n certificaat toont aan dat je de persoonsgegevens goed beschermt.
Bent u nog niet klaar voor de nieuwe privacy wet? Wij helpen u graag op weg. Let op: Mediative is geen juridisch bureau, vraag voor de zekerheid advies van een specialist.